Meny

Tand

Våra hundars och katters tandhygien är minst lika viktig att hålla koll på som vi människors – speciellt då våra djur har svårt att tala om när de får ont och många gånger inte visar minskad aptit eller ändrat ätbeteende förrän problemet hunnit bli ganska omfattande. Därför har vi sedan en tid tillbaka en alldeles egen tandmottagning med tillhörande tandteam på en tandläkare, en veterinär med specialkompetens på tänder och tre tandsköterskor.

PLACK OCH TANDSTEN

Plack är en beläggning innehållande bakterier på tänderna som om den får sitta kvar en längre tid orsakar problem i form av inflammation i tandköttet och nedbrytning av tändernas stöttande strukturer (tandlossning). Tandsten är en mineralisering av plack, och även om tandstenen i sig inte orsakar några direkta problem så medför det en skrovlig yta på tanden som underlättar för bakterier att fästa in, vilket påskyndar den nedbrytande processen.
Tandlossning är en smärtsam sjukdom som främst drabbar hundar men även förekommer hos katter, och dålig munhygien kan även ha samband med många inre sjukdomar. Vissa hundraser tycks vara mer benägna att drabbas av dålig munhygien och tandlossning, som t.ex. småväxta raser.

Det absolut mest effektiva sättet att förebygga plack och tandsten är att borsta tänderna på ditt djur. För att uppnå en god effekt måste tänderna borstas minst varannan dag, men helst varje dag. Som tandborste kan man använda en mjuk barntandborste, men det finns även specialformade fingertutor i frotté om djuret har svårt att acceptera en tandborste. Det finns speciella tandkrämer framtagna till djur som brukar vara i kött- eller leversmak, som kan användas för att öka acceptansen vid tandborstningen. Observera att man INTE ska använda tandkräm som är till för människor, då dessa innehåller xylitol som är giftigt för djur. Det finns även tuggben speciellt framtagna för munhälsan hos djur, dessa har effekt om djuret får ett ben om dagen. Även speciella foder, pastor och pulver finns.

Om din hund eller katt har tandsten rekommenderar vi att boka tid för en munkoll hos oss. Denna undersökning kostar 290:- och är till för att hjälpa oss få en översikt om djurets munhälsa, för att på så sätt avgöra hur vi kan hjälpa ditt djur på bästa sätt. Om vi bedömer att ditt djur behöver avlägsna tandstenen görs detta under narkos, där tandstenen avlägsnas med ultraljud och tänderna poleras. I samband med tandstenstagningen görs en mer noggrann munhåleundersökning för att se om det finns några sjukdomsförändringar i munnen. I de fall där tandlossning föreligger kan tänder behöva dras ut. Djuret lämnas in på morgonen och skall då inte ha fått mat sedan kvällen innan samt ska vara välrastad. Djuret sövs sedan under dagen och kan i de allra flesta fall gå hem samma dag.

HÄR ÄR NÅGRA TECKEN PÅ ATT DITT DJUR KAN BEHÖVA TANDVÅRD:

• Äter dåligt eller ändrat ätbeteende
  • Dålig andedräkt
  • Lösa tänder
  • Frakturerade eller skadade tänder
  • Mjölktänder sitter kvar då den permanenta tanden brutit fram
  • Bettfel
  • Tandsten, svullnader, inflammerat tandkött

För att kunna göra en komplett undersökning av munhålan krävs det att djuret är sövt. Vi har en tandavdelning med digital tandröntgen och två tandunits samt moderna narkosanläggningar med avancerad övervakningsapparatur. Vår personal är vidareutbildad inom tandvård och ditt djur befinner sig i kompetenta händer under hela behandlingen. Under och efter behandlingen ges djuret adekvat individanpassad smärtlindring.

HOS OSS UTFÖR VI

• Munhåleundersökningar inklusive tandstenstagning
  • Tandextraktioner
  • Rotfyllning
  • Frakturer och tumörkirurgi
  • Slipning av förvuxna tänder
  • Bettkorrigering
  • Instruktioner i tandborstning

Alexandra, tandläkare

Varmt välkommen att boka tid hos oss för en munkoll!