Meny

Rehabilitering

HÄR ERBJUDS SÅVÄL REHABILITERING AV OPERERADE DJUR,
SOM INDIVIDUELLA TRÄNINGSPROGRAM FÖR FRISKA DJUR.

Syftet med rehabilitering är att återfå maximal funktion på optimal tid! Man förkortar läkningstiden och förbättrar operationsresultatet. Vi har ett rehabteam bestående av ortopedinriktade veterinärer, hundmassör och fysioterapeut med djursjukvård som bakgrund. Tillsammans kommer vi fram till ett individuellt träningsschema för just din katt eller hund. Vi kan även rekommendera olika rehabiliteringsträningskort till förmånliga priser. Ring för mer information.

INTRALJUD

Ljudvågsbehandling är massage på djupet vilket lindrar och främjar läkningsprocessen. Vid långvariga problem kan intraljudsapparater hyras ut till djurägaren för behandlingar i hemmet.

LASER

Laser är ett infrarött ljus, där vi behandlar med två olika våglängder i samverkan i en handenhet. Det påverkar mekanismerna bakom inflammation och ödem. Det verkar smärtstillande och med biostimulerande effekt, ökar blodcirkulationen och verkar antiinflammatoriskt. Man kan enkelt säga att den ökar farten på läkningsprocessen.

Laser kan användas på det mesta med gott resultat:
Öppna sår, skavsår, hotspot, muskel/sen/ligamentskador, postoperativt, ledinflammerade hundar med artrosförändringar o.s.v. Alla försäkringsbolag utom Agria ersätter laser i dagsläget.

LÖPBAND

Perfekt för styrke- och konditionsträning.

MASSAGE

När musklerna är spända och hårda ökar risken för muskelskador. Massage ökar blodcirkulationen och gör musklerna mjuka och smidiga, vilket underlättar läkning efter skada. Att massera sin hund är ett sätt att komma nära och lära känna sin hund både fysiskt och mentalt. Massage används som friskvård för sällskapshunden eller den hårt arbetande tävlingshunden, samt som rehabilitering efter skada/sjukdom.

SIMNING

Simträning är en skonsam träning som är effektiv, muskelstärkande, konditionshöjande och verkar smärtlindrande. Simträning är dessutom rolig för såväl hunden som hundföraren. Det bästa är att det inte belastar hundens leder. Vår bassäng är specialtillverkad för hundsim och har en upphöjd gångramp runt bassängen för att enkelt kunna hantera din hund. Bassängen har tittglas för att kunna följa hundens rörelser även under vattnet. Läs mer om hundsim

VIBRATIONSPLATTA

Låg frekvent rörelse av muskel åstadkommer enmassage liknande uppmjukning i vävnaden och ökar cirkulationen, vilket i sig främjar läkningsprocessen och tränar balansen.Träning på högre frekvenser ger ökad muskelkapacitet, förbättrar återhämtningen och lindrar smärtor i vävnaden. Även här fås bättre balans.Detta är ett bra komplement till att kunna starta tidigt i rehabiliteringen. Vibrationsträning ger bäst resultat i kombination med annan träning eftersom den inte ger någon konditions eller smidighetsträning.Detta är en träning du kan göra själv med din hund efter introduktion och vägledning.

vibb2